Sunday 10 April 2016

Filled Under:

INI PENTING & TOLONG AMBIL PERHATIAN ! AWAS ! BERHATI2 UNTUK MEMAKAI INAI JIKA TIDAK MAHU JADI SEPERTI INI . SANGAT MENYERAMKAN !

    Tolong baca dan sebarkan kepada semua wanita yang anda kenal. Seorang gadis telah menginaikan tangan dan lengannya (Mehndi) dikenal sebagai "Red Cone" beberapa bulan sebelum majlis perkahwinannya. 

    Selepas memakainya tangan dan kakinya telah dijangkiti sejenis penyakit, maka doktor mencadangkan untuk MEMOTONG lengan dan kakinya

    Tolong sebarkan. Campuran kon ini berada di mana-mana pasaran dengan nama "PARTY MEHNDI RED CONE" Sila jangan pakai inai ini!!! Kerana ia mengandungi kimia yang sangat merbahaya yang boleh membunuh!



    Itu yang aku terbaca satu artikel yang lama oleh sebuah portal  yang mana menulis berkenaan "Bahaya Inai Kon Merah". Sahaja aku ulas hal ini kerana di Malaysia juga ramai peminat 

    Mehndi(??) atau dalam bahasa melayunya menginai corak tangan/tapak kaki/ tapak tangan dan mana-mana yang digemari. Kini masyarakat kita hari ini menjadikan acara menginai cara ini sebagai satu kemestian dimajlis pertunangan atau perkahwinan .Ia berbeza dengan cara lama yang selalu digunakan iaitu memakai inai dijari (setiap hujung jari sahaja) sebagai menandakan pasangan tersebut baru berkahwin.


    Mungkin kejadian ini belaku bukan di Malaysia. Adalah lebih baik ditinggalkan sahaja perbuatan sia sia ini dalam adat perkahwinan moden (umat islam) hari ini, aku tengok takde la lawa pun, dah macam tatu jek.(makin lama macam kawen punjabi pulak aku tengok orang melayu hari ini).

    Keputusan majlis fatwa :

    Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
    1. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi mana tidak menimbulkan fitnah.
    2. Walau bagaimanapun, kadar pemakaian inai di kedua-dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku lali sahaja, manakala warna yang digunakan tidak bersifat kekal seperti tatu dan mengandungi sebarang unsur yang meragukan. Mengenai corak atau ukiran yang digunakan pula, corak atau ukiran daun dan tumbuh-tumbuhan adalah dibenarkan, manakala corak-corak haiwan, lambang dewa-dewa atau ajaran atau apa jua gambaran yang bertentangan dengan syarak adalah dilarang.
    3. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki bagi lelaki adalah tidak diharuskan kecuali pada sebilangan jari bagi pengantin semasa majlis perkahwinan dan juga untuk tujuan perubatan. [sini]


    Seorang komentar menulis didalam sebuah forum :

    Yes! You are right,yesterday i wear this Red party Mehndi which gifted me from Karachi,After wear this Mehndi i feel almost my hand Dead ,i wear only 3 to 4 mint i got very sharp color,but feel my hand dead about 1 hour,then i decide never use it again . 







    0 comments:

    Post a Comment