Sunday 5 June 2016

Filled Under:

“Apa Trend Kahwin Muda Sekarang Yang Buat Aku Meluat.? Luahan Perasaan Seorang Hamba Allah Di Media Sosial.

    “Apa Trend Kahwin Muda Sekarang Yang Buat Aku Meluat.? Luahan Perasaan Seorang Hamba Allah Di Media Sosial.




    “Apa Trend Kahwin Muda Sekarang Yang Buat Aku Meluat.? Luahan Perasaan Seorang Hamba Allah Di Media Sosial. |Kita selalu melihat pasangan­pasangan yang baru melalui alam perkahwinan akan bersweet­sweet di media sosial dan lain­lain sampai kadang­kadang tu terlalu over dan mendatangkan ketidakpuasan hati orang yang melihat.


    “Assalamualaikum. Okay, aku straight to the point saja. Aku nak tegur pasangan yang ada kriteria di bawah.

    Apa trend kahwin muda sekarang yang buat aku meluat?

    1. Trend gila post gambar sweet di laman sosial. Tayang pasangan dengan pose­pose yang bagi mereka, “takpe orang lain tengok. Kan dah halal,”.

    Gambar yang paling bodoh aku pernah tertengok setakat ini, yang atas katil. Itu retis sendu, korang pun tahu sebab pernah viral.

    Kalau video ‘sweet’ pula, pasangan berpurdah berkopiah main dukung­dukung sampai terjatuh terhempap. Aku tengok sampai situ saja, tak sanggup nak teruskan. Tak termotivasi pun tengok video seperti itu.

    Aku tertanya­tanya, siapa yang hati kering tolong rekodkan?

    2. Trend gila update tentang marriage life mereka setiap hari, masa dan saat. Semalam masak mee goreng, hari ini husband belikan hadiah magnet peti sejuk, esok dating di pasar malam, tulat zauji jadi iman, subuh baca surah al­ikhlas, alhamdulillahhhhh!

    3. Trend gila buat video kelakar dengan pasangan. Masalahnya kelakar ke?

    Isteri buat suara manja, buat muka comel nak menjiwai watak kononnya. Suami sendiri upload di media sosial bagi satu dunia tengok, share, komen.

    Ye, dia isteri kau seorang tetapi semua dah dengar suara merengek dia, semua dah tengok muka comel dia merajuk yang mana kesemua itu adalah hak eksklusif engkau seorang yang bayar mas kahwin dia, tanggung dosa dia. Tak ke rugi?

    4. Trend gila bersembang mesra di ruang komen atau WhatsApp group. Eh? Engkau kalau cakap berdua saja dengan dia nak bahasakan diri teddy bear ke, pola bear ke, panda ke, bobo ke, baby ke, fetus ke, embrio ke, memang engkau rasa sweet potong kaki.

    Tetapi kalau dalam ruangan komen, boleh muntah hijau orang baca. Dalam group WhatsApp yang ada manusia lain itu, tak payahlah nak berjiwang. Mesej terus pada dia. Takkan itu pun nak kena ajar ke?

    5. Trend gila upload conversation. Dah mesej privately dah elok dah. Tak puas hati juga, nak juga orang lain tengok kebahagiaan dia. Screenshot berkeping­keping dan post. Satu dunia baca!

    Aku pun kahwin muda, aku pun baru merasa keluar dating dengan suami dan aku mengakulah aku jakun. Aku pun ada laman sosial, suami aku pun nak romatik nak mampos dengan aku, conversation kami pun sweet gila bersemut dalam phone.

    Banyak benda best­best aku buat untuk dia, banyak suprise yang dia buat untuk aku. Berlambak gambar kami berpeluk dalam phone, gambar pergi travel sana sini dengan suami. Bersepah video aku record untuk kenangan kami.

    Aku pun macam yang lain, orang kahwin muda yang tengah menikmati seronoknya kahwin. Tetapi please, jangan buat orang sekeliling menyampah dengan keterujaan anda yang melampau itu.

    Aku tak cakap jangan post langsung apa­apa yang berkaitan dengan marriage life, boleh dan silakan. Tetapi berpada­padalah. Pilihlah gambar yang sesuai, waktu yang sesuai, kekerapan yang sesuai.

    Contohnya nak buat penghargaan untuk pasangan sebab ulangtahun perkahwinan. Kalau setakat rindu pada dia yang outstation, tak perlulah gunakan Facebook untuk meluahkan perasaan.

    Bagi aku satu saja, trend ini semua terjadi sebab dah tak ada persaaan segan dalam diri pasangan terutamanya suami yang tidak memainkan peranan. Sepatutnya engkau simpan isteri, tetapi engkau pula yang galak mendedahkan isteri.

    Sebagai perempuan dan seorang isteri, aku nasihatkan korang jangan selalu post gambar selfie, buat mimik muka comel, menggoda. Nanti kena edit letak adult toy seperti yang berlaku pada Mira Filzah baru­baru ini, baru padan muka. Mahalkan diri itu sikit.

    Kalau dah tahu dalam friendlist ada lelaki, post gambar itu semenggahlah sikit. Tetapi trend sekarang orang memang tak reti manggakan laman sosial ek? Jadi sepelosok dunia boleh tengok free of charge.

    Yang suami pun tak rasa apa­apa ke bila lelaki lain komen gambar isterinya? Siap boleh stalk lagi hak engkau. Paling menakutkan boleh save gambar duckface isteri kau untuk tengok setiap malam sebelum tidur? Serammm!

    Kena ingat satu benda, aurat bukan dari segi pakaian saja tetapi posing meliuk lentok, selfie cium pipi walaupun suami isteri, aurat juga. Yang bujang­bujang ini tengok saja kemesraan pasangan muda yang baru berkahwin. Terseksa jiwa batin, siapa nak tanggung?

    Aku rasa aku layak tegur sebab aku pun kahwin muda macam yang lain. Yelah, kalau tak wear your shoes, nanti cakap aku tak faham situasi. So tak boleh bagi pendapat.

    Sudahlah tunjuk sangat cerita dalam kain yang best itu. Esok lusa bercerai, pasangan cerai, mulalah dinding Facebook itu penuh dengan post­post sedih.

    Delete gambar sawit­sawit yang beribu keping itu. Tukar status relationship sekali. Sebab apa? Sebab sudah terbiasa share tentang marriage life. Tolonglah, jangan sampai jadi tahap ini. Nauzubillahimindzalik.

    Kalau sudah bercerai sekali pun, tak perlulah buka aib pasangan. Tak perlu terbuka sangat tentang hal peribadi ini wahai golongan kahwin muda.

    Yang manis kita nikmati berdua, yang pahit pun kita telan berdua. Lebih indah, selamat dan terhindar dari fitnah. Tak gitu? – WeiTakFaham” |PIXEL MEDIA




    0 comments:

    Post a Comment